Hoe doet Brussel het qua luchtverontreiniging in vergelijking met andere Europese steden?
In grote agglomeraties als Parijs, Berlijn of Milaan wordt, net als in Brussel, de NO2-jaargrenswaarde in straatstations en/of plaatsen met veel verkeer nog overschreden. De hoogste concentraties fijn stof worden gemeten in Oost-Europese landen, omdat daar nog vaak wordt verwarmd en elektriciteit opgewekt met steenkool.
Op een kaart van de concentraties van stikstofdioxide in Europa zijn Brussel en Antwerpen duidelijk te herkennen als rode stippen, net als bijvoorbeeld Parijs, Londen, Amsterdam en de steden in Noord-Italië.
In Denemarken kost een wagen na BTW en taksen ongeveer twee keer zo veel als hier. Stockholm is ook een mooi voorbeeld: daar bestaat een soort wegentol die de filezwaarte gevoelig (en blijvend) heeft verlaagd. In Berlijn en andere Duitse steden bestaan dan weer al jarenlang 'lage-emissiezones', waardoor de meest vervuilde wagens uit de binnenstad worden geweerd. Zo'n lage-emissiezone wordt vanaf 2017 ook in Antwerpen voorzien.
Meer info in het jaarrapport lucht van het Europese milieuagentschap, zie jaarrapport lucht EMA.
Voor een EU kaart met metingen, zie kaart met data van 2012.