U bent hier: Home / Documentatie / FAQ / Zijn enkel dieselwagens vervuilend?

Zijn enkel dieselwagens vervuilend?

Benzinewagens met directe injectie (DI) stoten meer ultrafijne deeltjes (UFP) uit dan dieselwagens mét roetfilter. Tot september 2017 was de EURO-6 uitstootgrens voor UFP voor DI-benzinewagens 10 keer hoger dan die voor dieselwagens (nl. 6 x 10^12 tegenover 6 x 10^11 deeltjes/km). Om de grens van 6 x 10^11 UFP-deeltjes te halen zal bij DI-benzinewagens een 'Gasoline Particulate Filter' (GPF) geïnstalleerd moeten worden. De autosector heeft in 2014 de Europese regelgever kunnen overtuigen om de uitstootnorm voor DI-benzinewagens nog 3 jaar 10x hoger te laten zijn in vergelijking met dieselwagens met als argument dat dit zou toelaten om DI-motoren technisch aan te passen zodat de strengere norm tegen september 2017 ook zonder GPF zou gehaald worden. Of het halen van de UFP-grens voor benzine DI's, ook in realistische rijomstandigheden, mogelijk is zonder GPF is echter twijfelachtig. Tot september 2017 mochten DI-benzinewagens dus 10x meer UPF uitstoten. Oudere DI-benzinewagens kunnen dus een grotere bron van UFP zijn gezien ze meer deeltjes mogen uitstoten dan dieselwagen met roetfilter. Dit wordt getoond in onderstaande figuur die de uitstoot van UFP-deeltjes voor DI-wagens en dieselvoertuigen met en zonder filter weergeeft.

Dus niet alleen dieselwagens produceren luchtvervuiling, ook benzinewagens en alle andere type wagens met een verbrandingsmotor (CNG, ...) vervuilen de lucht. Zelfs elektrische wagens zijn geen "zero emission" voertuigen: ook zij veroorzaken fijn stof door "niet-uitlaat" emissies dat veroorzaakt wordt door slijtage van de banden, het wegdek en de remmen. Daarenboven moet ook de duurzaamheid van de elektriciteit die nodig is om de batterijen van elektrische wagens op te laden in acht genomen worden. De stikstofoxide (NOx) uitstoot is bij de modernste EURO6(d) dieselwagens vergelijkbaar met DI benzinewagens. De EURO6 NOx-emissienorm voor dieselwagens blijft wel hoger (80 mg/m³) dan voor benzinewagens (60 mg/km).

barplot particle emissions vehicles

DPF: diesel met filter, GDI: DI-benzine, non-DPF: diesel zonder filter

Bron figuur: https://www.aecc.eu/wp-content/uploads/2020/08/151027-IQPC-RDE-AECC-RDE-of-a-GPF-equipped-production-car_final.pdf, slide 3

Navigatie